Sunday 8 July 2012

Bersyukur Dan Bergembira!


Assalamualaikum para sahabat yang setia membaca ruangan yang tidak seberapa ini. Lama betul aku tak menekan papan kekunci ini menceritakan apa-apa. Bukan tidak mahu berkongsi tetapi masa banyak digunakan untuk perkara yang lebih penting.

Alhamdulillah, peperiksaan akhir baru sahaja tamat. Hati ini rasa teramat lega kerana dapat menghabiskan semester pertama ini dengan baik. Rasa baru semalam aku menjejakkan kaki ke UiTM Shah Alam, tetapi hari ini aku telah berada di rumah untuk cuti semester. Cepat betul masa berlalu, dan ia berlalu tanpa menunggu walau sesaat pun. Bila dikenangkan kembali kehidupan semasa semester pertama ini, rasa sangat bersyukur kerana dapat menghabiskannya dengan baik dan lancar. Belajar ini tidak mudah. Semakin tinggi tahap kita belajar semakin banyak dan mendalam sesuatu perkara itu. Menuntut ilmu itu satu ibadah. Kita menuntut ilmu kerana Allah. Kalau kita menuntut ilmu hanya untuk kepentingan diri sahaja, ilmu itu tidak akan ke mana. Biarlah susah mana sekali pun kita belajar, tetapi ia berguna untuk kita bukan sahaja di dunia tetapi juga di akhirat.

Habis sahaja ‘exam’, perkara pertama yang aku fikir ialah mama, abah dan rumah. Rasa tidak sabar pulang ke rumah itu membuak-buak. Aku akan pastikan cuti semester yang hampir dua bulan ini akan aku gunakan sepenuhnya untuk mama dengan abah. Lebih bermakna kalau cuti-cuti macam ni diisi dengan aktiviti-aktiviti yang menarik. Apa yang menariknya, baru sahaja mula cuti, masa cuti aku telah diisi dengan aktiviti yang pelbagai dan yang bertambah menarik dapat berjumpa dengan saudara-mara yang memang ‘fun’. Dapat tengok pembukaan SUKMA 2012, dapat pergi kenduri kahwin, dan dalam masa yang sama dapat berkumpul dengan semua ahli keluarga yang jauh mahupun yang dekat. Mungkin sesetengah orang, bercuti ke tempat-tempat pelancongan lebih menarik. Tetapi bagi aku berjumpa dengan mama, abah, kakak dan kehadiran saudara-mara serta sepupu yang memang rapat, sudah cukup mengisi masa cuti aku, huhuhu. Mungkin berbeza tetapi itu yang seronoknya.

Beberapa minggu lagi puasa akan bermula. tak sabar rasanya. Diharap puasa tahun ini akan lebih baik daripada sebelumnya dan diberkati Allah. Diharap juga semua perkara yang mendatang berjalan dengan lancar. Amin…

Sekian dahulu. Wassalam.

No comments:

Post a Comment