Friday 27 July 2012

Seronoknya Ramadhan!


Assalamualaikum sahabat-sahabat semua. Macam mana puasa pada hari ini (hari ketujuh)? Pastinya okay kan? Alhamdulillah.

Usia yang merangkak ke alam dewasa ini, membuatkan aku teringat pengalaman berpuasa pada zaman kanak-kanak dahulu. Memang seronok dan tak mungkin kanak-kanak lain terutamanya kanak-kanak zaman moden ini dapat merasakan pengalaman yang begitu indah seperti mana aku lalui. Masa aku menetap di Shah Alam dahulu, puasa boleh dikatakan meriah juga. Sebab kadang-kadang pakcu, ayah mie dan sepupu-sepupu aku belah abah akan datang berbuka puasa di rumah kami. Aku mesti la seronok berbuka ramai-ramai macam tu. Oleh itu, juadah yang wajib ada apabila dia orang semua datang ialah nasi ayam. Memang itu kepakaran mama. Ramai yang menggemari nasi ayamnya sampailah sekarang. Selain itu, bila abah pulang dari tempat kerja, abah akan bawa aku dan kakak ke bazaar Ramadan dan juadah wajib dan juga kegemaran abah ialah kuih tepung pelita. Boleh dikatakan abah tak pernah lupa beli kuih tu. Tapi kami pun suka juga sebab kuih tepung pelita tu memang sedap dan kedai tu memang ramai orang yang beratur untuk membelinya. Kalau abah balik lambat aku akan pergi dengan kakak naik basikal.

Pengalaman berpuasa yang juga tak dapat dilupakan ialah berbuka puasa di kampung, iaitu di Pekan Bandar DiRaja, Pahang. Semasa menetap di Shah Alam dulu, lebih kurang 10 tahun lebih, boleh dikatakan setiap awal Ramadhan kami sekeluarga tak pernah ‘miss’ balik Pekan. Banyak keistimewaannya berbuka di Pekan. Ada to’ki (to’ki sudah meninggal empat tahun yang lalu), ada cik anum, cik zuki, kadang-kadang ramai jugak yang balik bila awal-awal Ramadhan. Juadah yang paling popular dekat sana, sudah semestinya murtabak. Memang terbaik la murtabak Pekan. Yummy! Bila balik Pekan, murtabak memang juadah wajib yang ada atas meja makan selain daripada kurma. Huhuhu. Satu lagi yang specialnya berbuka puasa di Pekan, ialah apabila masuk waktu berbuka, meriam akan berdentum menandakan masuknya waktu berbuka puasa. Menarikkan? Dekat Shah Alam pun tak ada bunyi meriam macam tu.

Memang pengalaman yang menarik dan istimewa dan tak akan dilupakan sampai bila-bila. Sekarang pun ada juga pengalaman yang menarik, lebih-lebih lagi berbuka di asrama masa asasi dalu. Berbuka ramai-ramai dengan ‘housemate’ dan ‘classmate’. Setiap waktu yang dlalui dalam hidup ini, dihiasi dengan penuh pengalaman-pengalaman yang menarik, tak kiralah pengalaman tu suka mahupun duka. Semua tu membantu dalam proses mematangkan diri kita dan membantu menjadikan diri kita menjadi lebih baik.

Semoga ibadah puasa yang dijalani pada tahun ini diterima Allah. Semoga Allah memberikan keberkatan dan kesabaran dalam menjalani ibadah puasa ini.

Selamat berbuka semua!

Sekian dahulu. Wassalam.

No comments:

Post a Comment